top of page

De parabel van het Gat van Fluvius


We schrijven 26 oktober 2022. Een waakzame buurtbewoner merkt op de Ossenmarkt een elektriciteitskast op die het begeven heeft door vandalisme of een onvoorzichtige chauffeur. Elektriciteitskabels steken er uit de grond, naast tijdelijke urinoirs. Gevaarlijk, leek hem dat, in een drukke buurt met niet altijd even nuchtere passanten. Terstond meldt hij de situatie aan de politie en de stad. De politie zou dezelfde dag nog een ploeg sturen en de stad… die kon niets doen - de waakzame buurtbewoner nam best contact op met Fluvius. En zo geschiedde. Op 15 november 2022, een dikke twee weken later dus, reageerde het nutsbedrijf dat het een technieker gestuurd had om ‘de situatie veilig te stellen’ en dat het de stadsdiensten had verwittigd voor de herstelling.


Het Gat van Fluvius was geboren. Want in plaats van een kapotte elektriciteitskast en naakte kabels, vond de waakzame buurtbewoner nu een diep gat, met open bekabeling. Al was zijn zorg mogelijk onterecht, want het gat was beveiligd met een verkeerskegel voorzien van een beloftevolle sticker ‘Schade in behandeling’.


We spoelen vooruit naar begin februari 2023. Drie maanden na de aanvankelijke melding. De kegel had ondertussen de tijd van zijn leven gehad. Meerdere keren per week maakte hij een wandeling door de buurt waarna het Gat van Fluvius er maar naakt bij lag en de waakzame burger hem terugbracht naar zijn stekje. De kegel begreep immers niet dat het Gat van Fluvius wel eens gevaarlijk kon zijn voor voetgangers en fietsers, zeker in de late/vroege uren.


Hoewel de waakzame burger de kegel zijn pleziertje gunde, nam hij toch nog eens contact op met de politie en de stad op 7 februari 2023. De eerste zou nog eens een ploeg sturen en de stad had het Gat inmiddels aangemeld voor dringende herstelling bij de stadsaannemer. Op 12 februari waagde de waakzame burger zich zelfs op Twitter om daar de aandacht van Fluvius te trekken. Terzijde: aan de talloze reacties te zien, heeft Fluvius dringend nood aan een imagoboost, want de kritiek was niet mals. Op de communicatie met het nutsbedrijf gaat deze parabel niet verder, want dat is een parabel op zich. Echter kort samengevat: kafkaësk. Uiteindelijk volgde er op 20 februari 2023 toch een ‘oplossing’: de verantwoordelijke dienst bij Fluvius werd op de hoogte gebracht om voor een oplossing te zorgen. Al zal dat ‘wel een beetje tijd vergen’.


Moraal van het verhaal: dat er in al die tijd niemand in het Gat van Fluvius gesukkeld is, mag een wonder heten. Dat dit zolang kan aanslepen, ook al zijn met belastinggeld betaalde diensten hier verantwoordelijk, op een druk plein is erg merkwaardig.


Laat de parabel van het Gat van Fluvius alstublieft geen tragedie worden. Bevoegde diensten, doe er iets aan.


Volledige naam en adres van Gunther, buurtbewoner & straatvrijwilliger bekend bij de redactie.

29 weergaven0 opmerkingen
bottom of page